7. Ongelmatilanteet

7.1 Ilmoitusvelvollisuus ja toiminta ongelmatilanteessa

Sinulla on aina velvollisuus kertoa, jos sinulla on ongelmia tietoturvallisuusasioissa.

  • Jos hallussasi oleva laite, kulkukortti, tunniste tms. katoaa tai varastetaan, ilmoita siitä välittömästi ko. asian vastuuhenkilölle tai päätelaitteen tukipalvelusta vastaavalla toimittajalle oman vastuusi rajaamiseksi ja mahdollisen vahingon pienentämiseksi.
  • Ilmoita aina haittaohjelmista (esim. virushälytys päätelaitteella) ja muista tietoturvallisuuteen liittyvistä ongelmista välittömästi tietoturvavastaavalle, tietohallinto-organisaatiolle tai omalle esimiehellesi.
  • Ilmoita aina myös muista turvallisuuteen liittyvistä epäilyistä, suojauspuutteista tai ongelmista ja kehitysideoista turvallisuudesta vastaaville tai omalle esimiehellesi.

 

 
Jos epäilet tietoturvaloukkausta tai haittaohjelmatartuntaa
  • Älä hätiköi.
  • Älä sulje päätelaitetta, mutta irrota lähiverkkokaapeli tai katkaise langaton (wlan/3/4G) yhteys työasemastasi.
  • Kirjoita ylös, mitä mahdollisessa ilmoituksessa tai varoituksessa luki tai ota siitä kuva kännykälläsi.
  • Ota yhteyttä tietohallinto-organisaatioon ja/tai tietoturvavastaavaan. Auta tutkinnassa. Kerro mitä olit tekemässä, kun kone alkoi toimia odottamattomasti. Toimi saamiesi ohjeiden mukaisesti.

 

 

 

 

 

 

 

 

7.2 Seuraamukset

Lakien, määräysten ja ohjeiden rikkomisen seurauksena käyttöoikeudet tieto- järjestelmiin voidaan peruuttaa. Rikkomuksista tiedotetaan aina esimiehellesi. Vakavissa tapauksissa väärinkäyttö voi johtaa myös vahingonkorvausvaatimuksiin tai rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Seurauksena voi olla myös työsuhteen päättäminen.

 

 

Tietoturvallisuus on meidän kaikkien yhteinen asia!

 

Suvi Pietikäinen27.11.2013 / 13:08:40
Tulosta